Legyél a család digitális testőre: így védheted meg hozzátartozóidat a kiberbűnözőktől
A profin kidolgozott internetes átverések világát éljük, ahol senki sincs biztonságban! Egy 2023-as felmérés szerint a magyarok több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává. Az aggasztó adat láttán sokunkban felmerül a kérdés: ugye nem valamelyik családtagom lesz a következő? Különösen azok a szeretteink vannak veszélyben, akik kevésbé ismerik a digitális világot és sokszor nehezebben tájékozódnak az online térben. Mit tehetünk tehát, hogy megvédjük őket a digitális csalóktól? A Médiaunió szakértői hasznos gyakorlati tippeket gyűjtöttek össze.
Egyre többen aggódnak, hogy szeretteik is áldozatul eshetnek az internetes és banki csalásoknak – és erre sajnos jó okuk van. A Médiaunió Alapítvány – a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal együttműködésben zajló – „A kulcs te vagy!” című kampánya keretében az IPSOS-sal készített kiberbiztonsági felmérést. A válaszokból kiderül: a magyar felhasználók több mint húsz százaléka vált már online csalás áldozatává, ráadásul a kiberbűncselekmények elkövetői egyre kreatívabb eszközökkel csalják tőrbe áldozataikat, megtévesztve ezzel még a rutinos internethasználókat is.
A szakértő tanácsai
Érthető, ha az egyre aggasztóbb, csalásokról szóló hírek után sokaknak fejtörést okoz, hogyan védhetnék meg szeretteiket. „A legjobb, ha összehívjuk a családi kupaktanácsot – mondja Szinai Ádám, a KiberPajzs kommunikációs szakértője –, és együtt végigvesszük azokat a gyakorlatokat, amelyek egy kis odafigyeléssel mindenki számára természetessé válhatnak.”
- 1. Írjuk ki egy cetlire a bank hivatalos webcímét, majd pedig mentsük el az oldalt a kedvencek közé, ahonnan már újragépelés nélkül biztonságosan előhívható lesz. Ha egy felhasználó az internetes keresőoldalakon írja be a bank nevét, fennáll a veszély, hogy a valódi felület helyett a keresés során a lista elején szereplő hamis linkekre kattint.
- 2. Beszélgessünk a jelszavakról! Fontos, hogy senki ne használja több helyen ugyanazt a jelszót. Ha pedig újat kell létrehozni, legyen legalább 12 karakteres, használjanak benne nagybetűket, számokat és különleges írásjeleket is. Ne válasszunk könnyen kitalálható jelszót (pl. a háziállat neve és a születési éve)! Jó megoldás lehet, ha jelszó helyett jelmondatot választunk, például egy közmondás kezdőbetűit, számokkal és speciális karakterekkel kiegészítve (pl. Ki mint vet, úgy arat => KMVua_998877)
- 3. Vegyük végig együtt az online biztonság alapeszközeit! Tanítsuk meg szeretteinknek a kétfaktoros hitelesítés használatát, és állítsuk be együtt a vírusirtót.
- 4. Hívjuk fel a figyelmet a gyanúsan hangzatos online befektetésekre! Ami túl szép, hogy igaz legyen, az valószínűleg átverés, még akkor is, ha ismert emberek vagy cégek nevében hirdetik. A tapasztalatlanabb internetezőket könnyen félrevezethetik a kecsegtető, szokatlanul magas hozamot ígérő befektetéssel, vagy épp mesés kriptovaluta-vásárlási lehetőségekkel csalogató kiberbűnözők.
- 5. Figyelmeztessük a családot: senki ne töltsön le ismeretlen szoftvert a számítógépére! Különösen akkor ne, ha ezt egy cég vagy hatóság nevében telefonon kérik.
- 6. Ha szükséges, kérjünk mi is SMS-t! Ha egy hozzátartozónknak megnyugvást jelentene, ha rajtuk kívül egy bizalmas személy is figyelné a bankszámláján történő aktivitásokat, egyes pénzintézeteknél kérvényezhetjük, hogy mi is kapjunk az ő fiókjukról kártya- vagy számlafigyelő SMS-szolgáltatást a telefonunkra – így gyorsan közbe tudunk lépni, ha valami gyanúsat tapasztalunk. Természetesen ehhez az érintett kifejezett szándéka és hozzájárulása szükséges!
„Nagyi, csapd rá a telefont!”
Az internetes banki csalók nem mindig az interneten keresztül szedik áldozataikat: a telefon is veszélyes lehet. „Gyakori módszer, hogy telefonon keresztül próbálnak áldozatokat csalni a hamis felületekre és alkalmazásokra – hívja fel a figyelmet Szinai Ádám. – Emellett természetesen az sem ritka, hogy egyszerűen egy telefonhíváson keresztül próbálják kiszedni a gyanútlan emberek személyes és banki adatait.”
Szerencsére vannak tipikus mondatok, amelyek azonnal elárulják a csalót. Érdemes ezeket végigbeszélni az egész családdal, és figyelmeztetni őket: ha ezek egyikét hallják, azonnal tegyék le a telefont.
Egy valódi banki ügyintéző ugyanis:
-
- soha nem kéri, hogy adjuk meg a nevünket, hiszen pontosan tudja, kit keres;
- soha nem ijesztget vagy sürget, nem mond olyat, hogy azonnal döntenünk kell;
- soha nem „kapcsol egy másik bankot”, hiszen ez a banktitok súlyos megsértése lenne;
- soha nem kérdezi meg, hogy melyik banknál van számlánk, hiszen pontosan tudja, és egy valódi bank csak a saját ügyfeleit keresi fel;
- soha nem kér netbankos felhasználónevet, jelszót, CVC-kódot, a bankkártya lejárati dátumát, vagy egy SMS-ben kapott jóváhagyó kódot;
- soha nem kéri, hogy segítsünk átutalni a pénzünket egy biztonságos számlára, mert a jelenlegi „veszélyben van”, mivel nem utalhatnak pénzt senki nevében.
Természetesen mindezt nem könnyű egyszerre fejben tartani – különösen éles helyzetben. Ezért érdemes kinyomtatni és jól látható helyre kitenni „A kulcs te vagy!” sorvezetőjét, amely ide kattintva tölthető le.
Mit tehetünk, ha már megtörtént a baj?
A családi kupaktanácson természetesen arról is szót kell ejteni, mi a teendő, ha megtörtént a baj. „Csalás gyanúja esetén mindig a banki ügyfélszolgálatot kell először hívni – mondja Szinai Ádám. – A legtöbb pénzintézet telefonos menüjében külön menüpont van a visszaéléseknek, így azonnal a megfelelő ügyintézőhöz kapcsolják az ügyfelet.”
A következő lépést már az ügyintéző határozza meg: gyakran javasolják, hogy a segítségükkel haladéktalanul tiltsuk le a bankkártyát, illetve szükség esetén az elektronikus csatornákhoz való hozzáférést. Ez azért fontos, mert a limitek nullára állításával átmenetileg ugyan megakadályozhatjuk a következő kártyás tranzakciót, teljes biztonságot a kártya (szükség esetén az elektronikus csatornák) tiltása jelent. Miután az érintett beszélt az ügyfélszolgálattal, ne felejtse el megtenni a rendőrségi feljelentést sem!
A kiberbűnözők és banki csalók ellen tehát folyamatos körültekintésre van szükség! Odafigyeléssel és megfelelő tájékoztatással azonban hatékonyan megakadályozhatjuk, hogy szeretteink áldozattá váljanak.
A MÉDIAUNIÓ BEMUTATJA:
A KULCS TE VAGY! KAMPÁNYMiről szól az idei kampány?
Feltört bankszámla? Adatlopás? Online átverés? Ezek csak másokkal történhetnek meg. Vagy mégsem? Két csoportja van azoknak, akik még nem voltak áldozatai mindennapjaink online visszaéléseinek. Az egyik a tudatos és következetes felhasználók, a másik pedig a szerencsések. Az utóbbiak vannak többségben – és veszélyben.
A Médiaunió fennállásának 15. évében, 14. társadalmi célú kampányával a kibertér veszélyeire igyekszik felhívni a figyelmet. A 2023 májusában startoló és egészen 2024 első negyedévéig tartó kampány a pénzügyi és az adatvédelmi veszélyekre fókuszál. Célja, hogy sikeresen hívja fel a figyelmet a terület veszélyeire, tudatosítsa, hogy gyakorlatilag mindenki érintett, valamint hogy edukálja a lakosságot a veszélyhelyzetek felismerésére, a helyes lépésekre.